Lidská skvrna

Rozpačité melodrama s Anthony Hopkinsem a Nicole Kidmanovou. Možná o lásce, možná o něčem jiném... V českých kinech od února 2004.

Snad abychom nebyli překvapeni závěrem, začíná film smrtí obou hlavních představitelů. Pak ale zase obživnou a sehrají nám příběh zamilovaného páru: sedmdesátiletého univerzitního profesora a šestatřicetileté uklízečky.

Úvod je docela podařený. Hopkins přednáší na univerzitě a podiví se, že ještě nikdy neviděl dva ze svých studentů. Skutečně existují nebo jsou to spookové? ptá se žertem Hopkins a k jeho trojité smůle spook neznamená jen ducha, ale též negra, oba nikdy nespatření jsou černoši, a na univerzitě má Hopkins spoustu nepřátel. Po obvinění z rasismu z univerzity odchází, jeho ženu z toho klepne pepka a nastává vhodný čas k seznámení se se slečnou Nicole.

Tím to zajímavé končí. Čekáme, že obě hlavní postavy budou mít jistě své velké tajemství, a dočkáme se vrchovatě. Jenže Hopkinsovo tajemství je tak nesmyslné a nepravděpodobné, že je až k smíchu. Odhalením tajemství ale film nekončí, jsme teprve někde v polovině. Nudu do konce filmu oživuje jen nahá tančící Kidmanová, případně její předchůdkyně v Hopkinsově životě.

Lidská skvrna má i poučení. Pro méně chápavé je tu dokonce dvakrát. Nejprve nám ho sdělí Hopkinsova matka, a úplně nakonec jej zopakuje Hopkinsova sestra (maminka měla pravdu, když říkala, že...).

Poučení říká, že z otroctví se nevymaníš. A osvobodíš-li se snad pomocí lži, staneš se otrokem té lži.

Pěkná byla scéna z Hopkinsova mládí: Celá rodina večeří, otec se tváří, chová a vypadá jako prezident Spojených států, má se synem vážnou rozmluvu, načež prohlásí, že už musí jít, aby nezmeškal svůj vlak. Střih nám ukáže, že není prezidentem, ba ani bohatým kapitalistou na služební cestě, ale číšníkem v jídelním voze.

Ještě jednu scénu si neodpustím: Naše dvě postavy se znají už téměř několik minut, Hopkins doveze Kidmanovou domů, ta se jej otáže, jestli nechce jít dovnitř, on nechce, tak tedy ona vyleze z auta, při odemykání dveří smyslně zakroutí levým ramenem, pak vejde dovnitř a dveře nechá otevřené dokořán. On sice nastartuje auto, ale hned zase motor vypne, protože si to rozmyslel, vleze dovnitř, vyleze po schodech do prvního patra, a tam, na posteli, leží úplně nahá Kidmanová (všimněte si, že na svlečení neměla moc času), tváří se jako že nic a tak jako nezávazně prohodí: Ahoj...

A nakonec se na zasněžené silnici opět objeví Volvo, naši hrdinové se opět zabijí a je konec.

Velké tajemství: Anthony Hopkins už od puberty tají, že je černoch, a místo toho úspěšně předstírá, že je Žid.

Žádné komentáře: